onsdag 13. januar 2010

Repetisjonsoppgaver side 19

Oppgave 1
Definisjonen på informasjon og samfunnskontakt er ”organisasjoners planlagte kommunikasjon med omgivelsene.”

Oppgave 2
Grunnen il at det er nødvendig å drive informasjon og samfunnskontakt er fordi folk at krav på å få vite hva som skjer i samfunnet og landet. Hvis man driver reklame om noe eller har en nyhetsreportasje har de krav på å få vite sannheten, derfor må journalister og informatører granske sakene og finne informasjon.

Oppgave 3
PR er et omdømme, som for eksempel en organisasjons PR, er denne organisasjonens omdømme. Markedsføring kan være reklamer eller andre ting for å enten markedsføre et produkt eller skaffe god PR. Informasjons og samfunnskontakt er planlagt kommunikasjon, det kan altså være PR og markedsføring.

Oppgave 4
Omgivelsene kan være området eller samfunnet en organisasjon er i.

Oppgave 5
Interessenter er noen som interesser innenfor et bestemt område. Interessegrupper er en spesiell form for interessenter. Dette er organisasjoner som har sterke interesser i en bestemt sak.

Oppgave 6
Det som folk flest mener, kaller vi ”den offentlige mening.”

Oppgave 7
Et PR-byrå har som jobb å skaffe et positivt omdømme til dem de jobber for.

Oppgave 8
En definisjon på omdømme er ”hvordan en virksomhet oppfattes av opinionen og samfunnet.

Ingen kommentarer: